@conference{
author = "Milosavljević, Predrag and Stojiljković, Danica",
year = "2012",
abstract = "Nauka se ne dešava na marginama društva već zauzima bitno mesto u njenom
razvoju, svakodnevnim aktivnostima i potrebama savremenog čoveka. Važnu ulogu u
uspostavljanju višeg nivoa javnog razumevanja nauke, posebno kada je reč o razvoju naučne
kulture i ekonomije znanja, čine koncepti i prilagođeni sistemi predstavljanja naučnih
dostignuća u okviru svih obrazovnih nivoa i praksi. Jedan od koncepata koji objedinjava
napore usaglašavanja naučnog razvoja i društvene inkluzije programa baziranih na podizanju
nivoa javne percepcije, prihvatanja i participacije nauke, predstavlja sistem „Nauka i
društvo“. Koncept „nauke i društva“ u najširem smislu obuhvata sistematizovani angažman
stručnih kadrova u pružanju i razmeni informacija o razvoju i implenmentaciji nauke i
tehnologije i procesima društvenog i privrednog razvoja. U tom smislu među osnovnim
ciljevima koncepta je da nauka postane organizovano angažovana u procesima kreiranja
društvnih koncepcija, a javnost informisana i uključena u procese naučnog razvoja. Ovaj rad
ima za cilj da ukaže na potrebe za prevazilaženjem društveno izolovane nauke, koja rezultira
zatvorenim (institucionalnim) procesima bavljenja naučnim radom i pretežno disciplinarnom
cirkulacijom naučnih rezultata. Društva sa takvom vrstom „sekularizacije znanja“ i
uspostavljenih sistema sa ograničenim javnim pristupom naučnom fundusu onemogućavaju
opšti razvoj javne svesti i osposobljenosti (intelektualne, privredne, komunikacione, itd.)
građana u ostvarivanju višeg nivoa kvaliteta života i upravljanja privrednim resursima. Stoga,
cilj ovog rada je da ukaže na značaj uspostavljanja sistema otvorenog javnog pristupa
naučnom fundusu, sa kojim bi bio omogućen viši stepen umrežavanja stručnih kadrova, kao i
podizanja građanske svesti u svrhu podizanja nivoa konkurentnosti i građanskog angažovanja
u procesima rešavanja društvenih problema. Svakodnevne potrebe savremenog društva,
bazirane na uspostavljanju sistema regionalno i globalno umreženih komunikacija ukazale su
da napredak u nauci i tehnologiji nije i ne može da bude cilj sami po sebi, već da je potrebno
da sa njim bude obuhvaćen razvoj sveukupne populacije, čime bi se podstakla uloga aktivnog
i društveno odgovorog pojedinca.",
publisher = "Hemijski fakultet, Univerzitet u Beogradu",
journal = "Prvi naučni simpozijum sa međunarodnim učešćem Teorija i praksa nauke u društvu: od krize ka društvu znanja",
title = "Koncept nauka i društvo u sistemu javnog angažovanja nauke",
pages = "83-76",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rimsi_2811"
}