Koncept nauka i društvo u sistemu javnog angažovanja nauke
Конференцијски прилог (Објављена верзија)
Метаподаци
Приказ свих података о документуАпстракт
Nauka se ne dešava na marginama društva već zauzima bitno mesto u njenom
razvoju, svakodnevnim aktivnostima i potrebama savremenog čoveka. Važnu ulogu u
uspostavljanju višeg nivoa javnog razumevanja nauke, posebno kada je reč o razvoju naučne
kulture i ekonomije znanja, čine koncepti i prilagođeni sistemi predstavljanja naučnih
dostignuća u okviru svih obrazovnih nivoa i praksi. Jedan od koncepata koji objedinjava
napore usaglašavanja naučnog razvoja i društvene inkluzije programa baziranih na podizanju
nivoa javne percepcije, prihvatanja i participacije nauke, predstavlja sistem „Nauka i
društvo“. Koncept „nauke i društva“ u najširem smislu obuhvata sistematizovani angažman
stručnih kadrova u pružanju i razmeni informacija o razvoju i implenmentaciji nauke i
tehnologije i procesima društvenog i privrednog razvoja. U tom smislu među osnovnim
ciljevima koncepta je da nauka postane organizovano angažovana u procesima kreiranja
društvnih koncepcija, a javnost informisana i uklj...učena u procese naučnog razvoja. Ovaj rad
ima za cilj da ukaže na potrebe za prevazilaženjem društveno izolovane nauke, koja rezultira
zatvorenim (institucionalnim) procesima bavljenja naučnim radom i pretežno disciplinarnom
cirkulacijom naučnih rezultata. Društva sa takvom vrstom „sekularizacije znanja“ i
uspostavljenih sistema sa ograničenim javnim pristupom naučnom fundusu onemogućavaju
opšti razvoj javne svesti i osposobljenosti (intelektualne, privredne, komunikacione, itd.)
građana u ostvarivanju višeg nivoa kvaliteta života i upravljanja privrednim resursima. Stoga,
cilj ovog rada je da ukaže na značaj uspostavljanja sistema otvorenog javnog pristupa
naučnom fundusu, sa kojim bi bio omogućen viši stepen umrežavanja stručnih kadrova, kao i
podizanja građanske svesti u svrhu podizanja nivoa konkurentnosti i građanskog angažovanja
u procesima rešavanja društvenih problema. Svakodnevne potrebe savremenog društva,
bazirane na uspostavljanju sistema regionalno i globalno umreženih komunikacija ukazale su
da napredak u nauci i tehnologiji nije i ne može da bude cilj sami po sebi, već da je potrebno
da sa njim bude obuhvaćen razvoj sveukupne populacije, čime bi se podstakla uloga aktivnog
i društveno odgovorog pojedinca.
Кључне речи:
nauka i društvo, javni angažman nauke, ekonomija znanja, naučna konkurentnost, naučno umrežavanjeИзвор:
Prvi naučni simpozijum sa međunarodnim učešćem Teorija i praksa nauke u društvu: od krize ka društvu znanja, 2012, 76-83Издавач:
- Hemijski fakultet, Univerzitet u Beogradu
Финансирање / пројекти:
- Теорија и пракса науке у друштву: мултидисциплинарне, образовне и међугенерацијске перспективе (RS-MESTD-Basic Research (BR or ON)-179048)
Институција/група
Institut za multidisciplinarna istraživanjaTY - CONF AU - Milosavljević, Predrag AU - Stojiljković, Danica PY - 2012 UR - http://rimsi.imsi.bg.ac.rs/handle/123456789/2811 AB - Nauka se ne dešava na marginama društva već zauzima bitno mesto u njenom razvoju, svakodnevnim aktivnostima i potrebama savremenog čoveka. Važnu ulogu u uspostavljanju višeg nivoa javnog razumevanja nauke, posebno kada je reč o razvoju naučne kulture i ekonomije znanja, čine koncepti i prilagođeni sistemi predstavljanja naučnih dostignuća u okviru svih obrazovnih nivoa i praksi. Jedan od koncepata koji objedinjava napore usaglašavanja naučnog razvoja i društvene inkluzije programa baziranih na podizanju nivoa javne percepcije, prihvatanja i participacije nauke, predstavlja sistem „Nauka i društvo“. Koncept „nauke i društva“ u najširem smislu obuhvata sistematizovani angažman stručnih kadrova u pružanju i razmeni informacija o razvoju i implenmentaciji nauke i tehnologije i procesima društvenog i privrednog razvoja. U tom smislu među osnovnim ciljevima koncepta je da nauka postane organizovano angažovana u procesima kreiranja društvnih koncepcija, a javnost informisana i uključena u procese naučnog razvoja. Ovaj rad ima za cilj da ukaže na potrebe za prevazilaženjem društveno izolovane nauke, koja rezultira zatvorenim (institucionalnim) procesima bavljenja naučnim radom i pretežno disciplinarnom cirkulacijom naučnih rezultata. Društva sa takvom vrstom „sekularizacije znanja“ i uspostavljenih sistema sa ograničenim javnim pristupom naučnom fundusu onemogućavaju opšti razvoj javne svesti i osposobljenosti (intelektualne, privredne, komunikacione, itd.) građana u ostvarivanju višeg nivoa kvaliteta života i upravljanja privrednim resursima. Stoga, cilj ovog rada je da ukaže na značaj uspostavljanja sistema otvorenog javnog pristupa naučnom fundusu, sa kojim bi bio omogućen viši stepen umrežavanja stručnih kadrova, kao i podizanja građanske svesti u svrhu podizanja nivoa konkurentnosti i građanskog angažovanja u procesima rešavanja društvenih problema. Svakodnevne potrebe savremenog društva, bazirane na uspostavljanju sistema regionalno i globalno umreženih komunikacija ukazale su da napredak u nauci i tehnologiji nije i ne može da bude cilj sami po sebi, već da je potrebno da sa njim bude obuhvaćen razvoj sveukupne populacije, čime bi se podstakla uloga aktivnog i društveno odgovorog pojedinca. PB - Hemijski fakultet, Univerzitet u Beogradu C3 - Prvi naučni simpozijum sa međunarodnim učešćem Teorija i praksa nauke u društvu: od krize ka društvu znanja T1 - Koncept nauka i društvo u sistemu javnog angažovanja nauke EP - 83 SP - 76 UR - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rimsi_2811 ER -
@conference{ author = "Milosavljević, Predrag and Stojiljković, Danica", year = "2012", abstract = "Nauka se ne dešava na marginama društva već zauzima bitno mesto u njenom razvoju, svakodnevnim aktivnostima i potrebama savremenog čoveka. Važnu ulogu u uspostavljanju višeg nivoa javnog razumevanja nauke, posebno kada je reč o razvoju naučne kulture i ekonomije znanja, čine koncepti i prilagođeni sistemi predstavljanja naučnih dostignuća u okviru svih obrazovnih nivoa i praksi. Jedan od koncepata koji objedinjava napore usaglašavanja naučnog razvoja i društvene inkluzije programa baziranih na podizanju nivoa javne percepcije, prihvatanja i participacije nauke, predstavlja sistem „Nauka i društvo“. Koncept „nauke i društva“ u najširem smislu obuhvata sistematizovani angažman stručnih kadrova u pružanju i razmeni informacija o razvoju i implenmentaciji nauke i tehnologije i procesima društvenog i privrednog razvoja. U tom smislu među osnovnim ciljevima koncepta je da nauka postane organizovano angažovana u procesima kreiranja društvnih koncepcija, a javnost informisana i uključena u procese naučnog razvoja. Ovaj rad ima za cilj da ukaže na potrebe za prevazilaženjem društveno izolovane nauke, koja rezultira zatvorenim (institucionalnim) procesima bavljenja naučnim radom i pretežno disciplinarnom cirkulacijom naučnih rezultata. Društva sa takvom vrstom „sekularizacije znanja“ i uspostavljenih sistema sa ograničenim javnim pristupom naučnom fundusu onemogućavaju opšti razvoj javne svesti i osposobljenosti (intelektualne, privredne, komunikacione, itd.) građana u ostvarivanju višeg nivoa kvaliteta života i upravljanja privrednim resursima. Stoga, cilj ovog rada je da ukaže na značaj uspostavljanja sistema otvorenog javnog pristupa naučnom fundusu, sa kojim bi bio omogućen viši stepen umrežavanja stručnih kadrova, kao i podizanja građanske svesti u svrhu podizanja nivoa konkurentnosti i građanskog angažovanja u procesima rešavanja društvenih problema. Svakodnevne potrebe savremenog društva, bazirane na uspostavljanju sistema regionalno i globalno umreženih komunikacija ukazale su da napredak u nauci i tehnologiji nije i ne može da bude cilj sami po sebi, već da je potrebno da sa njim bude obuhvaćen razvoj sveukupne populacije, čime bi se podstakla uloga aktivnog i društveno odgovorog pojedinca.", publisher = "Hemijski fakultet, Univerzitet u Beogradu", journal = "Prvi naučni simpozijum sa međunarodnim učešćem Teorija i praksa nauke u društvu: od krize ka društvu znanja", title = "Koncept nauka i društvo u sistemu javnog angažovanja nauke", pages = "83-76", url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rimsi_2811" }
Milosavljević, P.,& Stojiljković, D.. (2012). Koncept nauka i društvo u sistemu javnog angažovanja nauke. in Prvi naučni simpozijum sa međunarodnim učešćem Teorija i praksa nauke u društvu: od krize ka društvu znanja Hemijski fakultet, Univerzitet u Beogradu., 76-83. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rimsi_2811
Milosavljević P, Stojiljković D. Koncept nauka i društvo u sistemu javnog angažovanja nauke. in Prvi naučni simpozijum sa međunarodnim učešćem Teorija i praksa nauke u društvu: od krize ka društvu znanja. 2012;:76-83. https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rimsi_2811 .
Milosavljević, Predrag, Stojiljković, Danica, "Koncept nauka i društvo u sistemu javnog angažovanja nauke" in Prvi naučni simpozijum sa međunarodnim učešćem Teorija i praksa nauke u društvu: od krize ka društvu znanja (2012):76-83, https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rimsi_2811 .