Korolija, Jasminka

Link to this page

Authority KeyName Variants
4a602304-0fc0-4745-9a3a-5c6ced0e80ff
  • Korolija, Jasminka (5)
Projects

Author's Bibliography

Nasleđe srpske hemije u Galeriji nauke i tehnike SANU

Korolija, Jasminka; Matijašević, Igor; Stojiljković, Danica; Đorđević, Zorana; Tošić, Milena

(Srpsko hemijsko društvo, 2014)

TY  - JOUR
AU  - Korolija, Jasminka
AU  - Matijašević, Igor
AU  - Stojiljković, Danica
AU  - Đorđević, Zorana
AU  - Tošić, Milena
PY  - 2014
UR  - http://rimsi.imsi.bg.ac.rs/handle/123456789/2789
AB  - У септембру 2013. године навршило се 160 година од тренутка када је 1853. године кнез Александар Карађорђевић одобрио ново устројство београдског Лицеја, једине високошколске установе у ондашњој Србији. Документом „Устројеније Књажеско-Србског Лицеја“ предвиђено је увођење нових предмета „Химија“ и „Технологија“ у наставни план Лицеја. За потребе ових предмета Устројенијем су предвиђени  „Химическа Лабораторија“ и „Технологически кабинет“. На место професора за ове предмете изабран је 26-годишњи Михаило Рашковић (1827–1872). Не занемарујући значај дела Павла Илића (1807–1871), државног апотекара и касније државног хемичара, чијим радом је заправо започела хемијска струка код нас, са оснивањем лицејске хемијске лабораторије дошао је нови период развоја хемијске струке и наставе хемије у Србији. Захваљујући прегалаштву Михаила Рашковића у обезбеђивању добрих услова за лабораторијски рад, постављен је темељ и за почетак хемијске науке код нас. То ће се догодити почетком 70-их година 19. века, пре свега у делу Симе Лозанића (1847–1935). Са намером да се обележи 160. годишњица отварања хемијске лабораторије на Лицеју, приређена је изложба Лабораторија великана–наслеђе српске хемије у Галерији науке и технике Српске академије наука и уметности. Овај рад представља кратак извештај о изложби.
PB  - Srpsko hemijsko društvo
T2  - Hemijski pregled
T1  - Nasleđe srpske hemije u Galeriji nauke i tehnike SANU
EP  - 26
IS  - 1
SP  - 20
VL  - 55
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rimsi_2789
ER  - 
@article{
author = "Korolija, Jasminka and Matijašević, Igor and Stojiljković, Danica and Đorđević, Zorana and Tošić, Milena",
year = "2014",
abstract = "У септембру 2013. године навршило се 160 година од тренутка када је 1853. године кнез Александар Карађорђевић одобрио ново устројство београдског Лицеја, једине високошколске установе у ондашњој Србији. Документом „Устројеније Књажеско-Србског Лицеја“ предвиђено је увођење нових предмета „Химија“ и „Технологија“ у наставни план Лицеја. За потребе ових предмета Устројенијем су предвиђени  „Химическа Лабораторија“ и „Технологически кабинет“. На место професора за ове предмете изабран је 26-годишњи Михаило Рашковић (1827–1872). Не занемарујући значај дела Павла Илића (1807–1871), државног апотекара и касније државног хемичара, чијим радом је заправо започела хемијска струка код нас, са оснивањем лицејске хемијске лабораторије дошао је нови период развоја хемијске струке и наставе хемије у Србији. Захваљујући прегалаштву Михаила Рашковића у обезбеђивању добрих услова за лабораторијски рад, постављен је темељ и за почетак хемијске науке код нас. То ће се догодити почетком 70-их година 19. века, пре свега у делу Симе Лозанића (1847–1935). Са намером да се обележи 160. годишњица отварања хемијске лабораторије на Лицеју, приређена је изложба Лабораторија великана–наслеђе српске хемије у Галерији науке и технике Српске академије наука и уметности. Овај рад представља кратак извештај о изложби.",
publisher = "Srpsko hemijsko društvo",
journal = "Hemijski pregled",
title = "Nasleđe srpske hemije u Galeriji nauke i tehnike SANU",
pages = "26-20",
number = "1",
volume = "55",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rimsi_2789"
}
Korolija, J., Matijašević, I., Stojiljković, D., Đorđević, Z.,& Tošić, M.. (2014). Nasleđe srpske hemije u Galeriji nauke i tehnike SANU. in Hemijski pregled
Srpsko hemijsko društvo., 55(1), 20-26.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rimsi_2789
Korolija J, Matijašević I, Stojiljković D, Đorđević Z, Tošić M. Nasleđe srpske hemije u Galeriji nauke i tehnike SANU. in Hemijski pregled. 2014;55(1):20-26.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rimsi_2789 .
Korolija, Jasminka, Matijašević, Igor, Stojiljković, Danica, Đorđević, Zorana, Tošić, Milena, "Nasleđe srpske hemije u Galeriji nauke i tehnike SANU" in Hemijski pregled, 55, no. 1 (2014):20-26,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rimsi_2789 .

Identifikacija i prezentacija naučne baštine: slučaj zbirke velikana srpske hemije

Korolija, Jasminka; Matijašević, Igor; Stojiljković, Danica; Đorđević, Zorana

(Centar za muzeologiju i heritologiju Filozofskog fakulteta, Srbija, 2014)

TY  - CONF
AU  - Korolija, Jasminka
AU  - Matijašević, Igor
AU  - Stojiljković, Danica
AU  - Đorđević, Zorana
PY  - 2014
UR  - http://rimsi.imsi.bg.ac.rs/handle/123456789/2777
AB  - Године 1853. основана је Катедра за хемију и хемијску технологију на београдском Лицеју, претечи данашњег Универзитета. Такође је основана и прва хемијска лабораторија у Србији, чиме су створени темељи за почетак хемијске науке и наставе и, уопште речено, хемијске струке у Србији. Корени данашњег Хемијског факултет у Београду почињу управо са поменутом годином. Иако је у протеклих 160 година Србија преживела разноразна разарања (и притом свест о потреби да се чувају материјални докази о историји развоја хемије у Србији и није много изражена) ипак су сачувани  неки предмети и документа која сведоче о нашој хемијској прошлости. Они се чувају у Збирци  великана српске хемије (Музеј хемије), основана 2002. године на Хемијском факултету у Београду, а која припада  Заједници техничких музеја Србије.
У циљу обележавања  160 година од тренутка када је 1853. године основана прва хемијска лабораторија аутори овог рада су припремили изложбу под називом Лабораторија великана–наслеђе српске хемије, која је одржана у Галерији науке и технике САНУ  у периоду од 5. новембра до 3. децембра. Изложба је имала за циљ да промовише вредности наслеђа Србије са аспекта упознавања с почецима развоја хемијске науке и наставе хемије код нас. На изложби су били изложени инструменти, лабораторијски прибор и посуђе, хемикалије и документа. Изложени експонати су  из периода од средине 19. века до средине 20. века. Међу најзначајнијим и уједно најстаријим експонатима су: свеске инвентара лабораторијске опреме из периода оснивања прве лабораторије, као и свеска рачуна за ту опрему те бочице са хемикалијама на којима су етикете које сведоче о томе да оне потичу из различитих периода Велике школе.
Поставка је првенствено била намењена младима како би се они упознали са историјом хемије у Србији и хемијском баштином. Нека од питања на која су посетиоци могли добити одговор су: „Каква је била лабораторијска опрема тог периода“,  „Које хемикалије су употребљаване у хемијској лабораторији у Србији 19. века“, као и: “Чиме су се бавили српски хемичари 19. века и прве половине 20. века“?
Обавештење о изложби послато је готово свим школама у Србији. Евиденцију о пријављеним посетама, распоред посета и вођење током изложбе радили су студенти основних о постдипломских студија Хемијског факултета. Изложбу су пратила и предавања на којима су посетиоци могли да сазнају више о „хемичарском занату”. Изложба, коју је посетило 4530 ученика основних и средњих школа, 241 професор, 766 посетилaца са стране уз 650 посетилаца предавања, има вишеструки значај. С музеолошке/херитолошке стране гледано изложба Лабораторија великана–наслеђе српске хемије је редак, али и јединствен догађај како се може промовисати научно наслеђе. Осим тога, изложбом је дат  допринос и у развоју општих културних образаца понашања (развој навика о посећивању културних дешавања) и у развоју дидактике хемије у Србији (развој амбијенталних облика подучавања).
PB  - Centar za muzeologiju i heritologiju Filozofskog fakulteta, Srbija
C3  - Zbornik radova sa treće godišnje konferencije muzeologije i heritologije - Nauka i baština
T1  - Identifikacija i prezentacija naučne baštine: slučaj zbirke velikana srpske hemije
EP  - 66
SP  - 57
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rimsi_2777
ER  - 
@conference{
author = "Korolija, Jasminka and Matijašević, Igor and Stojiljković, Danica and Đorđević, Zorana",
year = "2014",
abstract = "Године 1853. основана је Катедра за хемију и хемијску технологију на београдском Лицеју, претечи данашњег Универзитета. Такође је основана и прва хемијска лабораторија у Србији, чиме су створени темељи за почетак хемијске науке и наставе и, уопште речено, хемијске струке у Србији. Корени данашњег Хемијског факултет у Београду почињу управо са поменутом годином. Иако је у протеклих 160 година Србија преживела разноразна разарања (и притом свест о потреби да се чувају материјални докази о историји развоја хемије у Србији и није много изражена) ипак су сачувани  неки предмети и документа која сведоче о нашој хемијској прошлости. Они се чувају у Збирци  великана српске хемије (Музеј хемије), основана 2002. године на Хемијском факултету у Београду, а која припада  Заједници техничких музеја Србије.
У циљу обележавања  160 година од тренутка када је 1853. године основана прва хемијска лабораторија аутори овог рада су припремили изложбу под називом Лабораторија великана–наслеђе српске хемије, која је одржана у Галерији науке и технике САНУ  у периоду од 5. новембра до 3. децембра. Изложба је имала за циљ да промовише вредности наслеђа Србије са аспекта упознавања с почецима развоја хемијске науке и наставе хемије код нас. На изложби су били изложени инструменти, лабораторијски прибор и посуђе, хемикалије и документа. Изложени експонати су  из периода од средине 19. века до средине 20. века. Међу најзначајнијим и уједно најстаријим експонатима су: свеске инвентара лабораторијске опреме из периода оснивања прве лабораторије, као и свеска рачуна за ту опрему те бочице са хемикалијама на којима су етикете које сведоче о томе да оне потичу из различитих периода Велике школе.
Поставка је првенствено била намењена младима како би се они упознали са историјом хемије у Србији и хемијском баштином. Нека од питања на која су посетиоци могли добити одговор су: „Каква је била лабораторијска опрема тог периода“,  „Које хемикалије су употребљаване у хемијској лабораторији у Србији 19. века“, као и: “Чиме су се бавили српски хемичари 19. века и прве половине 20. века“?
Обавештење о изложби послато је готово свим школама у Србији. Евиденцију о пријављеним посетама, распоред посета и вођење током изложбе радили су студенти основних о постдипломских студија Хемијског факултета. Изложбу су пратила и предавања на којима су посетиоци могли да сазнају више о „хемичарском занату”. Изложба, коју је посетило 4530 ученика основних и средњих школа, 241 професор, 766 посетилaца са стране уз 650 посетилаца предавања, има вишеструки значај. С музеолошке/херитолошке стране гледано изложба Лабораторија великана–наслеђе српске хемије је редак, али и јединствен догађај како се може промовисати научно наслеђе. Осим тога, изложбом је дат  допринос и у развоју општих културних образаца понашања (развој навика о посећивању културних дешавања) и у развоју дидактике хемије у Србији (развој амбијенталних облика подучавања).",
publisher = "Centar za muzeologiju i heritologiju Filozofskog fakulteta, Srbija",
journal = "Zbornik radova sa treće godišnje konferencije muzeologije i heritologije - Nauka i baština",
title = "Identifikacija i prezentacija naučne baštine: slučaj zbirke velikana srpske hemije",
pages = "66-57",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rimsi_2777"
}
Korolija, J., Matijašević, I., Stojiljković, D.,& Đorđević, Z.. (2014). Identifikacija i prezentacija naučne baštine: slučaj zbirke velikana srpske hemije. in Zbornik radova sa treće godišnje konferencije muzeologije i heritologije - Nauka i baština
Centar za muzeologiju i heritologiju Filozofskog fakulteta, Srbija., 57-66.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rimsi_2777
Korolija J, Matijašević I, Stojiljković D, Đorđević Z. Identifikacija i prezentacija naučne baštine: slučaj zbirke velikana srpske hemije. in Zbornik radova sa treće godišnje konferencije muzeologije i heritologije - Nauka i baština. 2014;:57-66.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rimsi_2777 .
Korolija, Jasminka, Matijašević, Igor, Stojiljković, Danica, Đorđević, Zorana, "Identifikacija i prezentacija naučne baštine: slučaj zbirke velikana srpske hemije" in Zbornik radova sa treće godišnje konferencije muzeologije i heritologije - Nauka i baština (2014):57-66,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rimsi_2777 .

Stanje i pravci razvoja materijalno-tehničkih aspekata sredine za učenje/nastavu hemije u beogradskim osnovnim školama

Matijašević, Igor; Stojiljković, Danica; Đorđević, Zorana; Eraković, Ivana; Korolija, Jasminka

(Beograd : Savez pedagoških društava Jugoslavije, 2013)

TY  - JOUR
AU  - Matijašević, Igor
AU  - Stojiljković, Danica
AU  - Đorđević, Zorana
AU  - Eraković, Ivana
AU  - Korolija, Jasminka
PY  - 2013
UR  - http://rimsi.imsi.bg.ac.rs/handle/123456789/2814
AB  - Теоријска разматрања и емпиријска истраживања указују да је средина за учење/наставу важан фактор за реализацију наставе високог квалитета. Параметри за уређење средине за учење/наставу хемије у Републици Србији стандардизовани су 1990. године и објављени у Правилнику о нормативима школског простора, опреме и наставних средстава за основну школу. У овом раду сумирани су резултати  истраживања из 2013. године, чији је циљ сагледавање услова реализације наставе хемије у београдским основним школама са аспекта просторних капацитета и опреме. У раду се  износе подаци о простору и опреми за наставу хемије у 35 основних београдских школа, одабраних случајним узорковањем од укупно 120 школа са уже територијe града. Релевантни подаци су прикупљени анкетом о школи (година оснивања и изградње, време реновирања, просечан број ученика и одељења) и листом за праћење опремљености за наставу хемије (демонстрациони сто, дигестор, енергетски блок, вентилациони систем, аудио-видео технологија, опрема за безбедност, и сл.). Закључено је да се средине за учење/наставу хемије значајно разликују по школама, при чему ниједна не испуњава све прописане норме. У раду се предлаже и осавремењивање постојећег Правилника по питању опреме, али и структуре, броја и површине просторија, према нормама које постоје у свету. Адекватни простор и опрема су једни од услова за реализацију разноврсних наставних метода и облика рада у настави/учењу хемије.
PB  - Beograd : Savez pedagoških društava Jugoslavije
T2  - Pedagogija
T1  - Stanje i pravci razvoja materijalno-tehničkih aspekata sredine za učenje/nastavu hemije u beogradskim osnovnim školama
EP  - 629
IS  - 4
SP  - 619
VL  - 68
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rimsi_2814
ER  - 
@article{
author = "Matijašević, Igor and Stojiljković, Danica and Đorđević, Zorana and Eraković, Ivana and Korolija, Jasminka",
year = "2013",
abstract = "Теоријска разматрања и емпиријска истраживања указују да је средина за учење/наставу важан фактор за реализацију наставе високог квалитета. Параметри за уређење средине за учење/наставу хемије у Републици Србији стандардизовани су 1990. године и објављени у Правилнику о нормативима школског простора, опреме и наставних средстава за основну школу. У овом раду сумирани су резултати  истраживања из 2013. године, чији је циљ сагледавање услова реализације наставе хемије у београдским основним школама са аспекта просторних капацитета и опреме. У раду се  износе подаци о простору и опреми за наставу хемије у 35 основних београдских школа, одабраних случајним узорковањем од укупно 120 школа са уже територијe града. Релевантни подаци су прикупљени анкетом о школи (година оснивања и изградње, време реновирања, просечан број ученика и одељења) и листом за праћење опремљености за наставу хемије (демонстрациони сто, дигестор, енергетски блок, вентилациони систем, аудио-видео технологија, опрема за безбедност, и сл.). Закључено је да се средине за учење/наставу хемије значајно разликују по школама, при чему ниједна не испуњава све прописане норме. У раду се предлаже и осавремењивање постојећег Правилника по питању опреме, али и структуре, броја и површине просторија, према нормама које постоје у свету. Адекватни простор и опрема су једни од услова за реализацију разноврсних наставних метода и облика рада у настави/учењу хемије.",
publisher = "Beograd : Savez pedagoških društava Jugoslavije",
journal = "Pedagogija",
title = "Stanje i pravci razvoja materijalno-tehničkih aspekata sredine za učenje/nastavu hemije u beogradskim osnovnim školama",
pages = "629-619",
number = "4",
volume = "68",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rimsi_2814"
}
Matijašević, I., Stojiljković, D., Đorđević, Z., Eraković, I.,& Korolija, J.. (2013). Stanje i pravci razvoja materijalno-tehničkih aspekata sredine za učenje/nastavu hemije u beogradskim osnovnim školama. in Pedagogija
Beograd : Savez pedagoških društava Jugoslavije., 68(4), 619-629.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rimsi_2814
Matijašević I, Stojiljković D, Đorđević Z, Eraković I, Korolija J. Stanje i pravci razvoja materijalno-tehničkih aspekata sredine za učenje/nastavu hemije u beogradskim osnovnim školama. in Pedagogija. 2013;68(4):619-629.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rimsi_2814 .
Matijašević, Igor, Stojiljković, Danica, Đorđević, Zorana, Eraković, Ivana, Korolija, Jasminka, "Stanje i pravci razvoja materijalno-tehničkih aspekata sredine za učenje/nastavu hemije u beogradskim osnovnim školama" in Pedagogija, 68, no. 4 (2013):619-629,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rimsi_2814 .

Лабораторија великана - наслеђе српске хемије

Korolija, Jasminka; Matijašević, Igor; Stojiljković, Danica; Đorđević, Zorana

(Београд : Хемијски факултет, 2013)


                                            

                                            
Korolija, J., Matijašević, I., Stojiljković, D.,& Đorđević, Z.. (2013). Лабораторија великана - наслеђе српске хемије. in Лабораторија великана - наслеђе српске хемије
Београд : Хемијски факултет..
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rimsi_2856
Korolija J, Matijašević I, Stojiljković D, Đorđević Z. Лабораторија великана - наслеђе српске хемије. in Лабораторија великана - наслеђе српске хемије. 2013;.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rimsi_2856 .
Korolija, Jasminka, Matijašević, Igor, Stojiljković, Danica, Đorđević, Zorana, "Лабораторија великана - наслеђе српске хемије" in Лабораторија великана - наслеђе српске хемије (2013),
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rimsi_2856 .

Prikaz prostora za nastavu hemije u beogradskim gimnazijama

Matijašević, Igor; Stojiljković, Danica; Korolija, Jasminka

(Beograd : Savez pedagoških društava Jugoslavije, 2013)

TY  - JOUR
AU  - Matijašević, Igor
AU  - Stojiljković, Danica
AU  - Korolija, Jasminka
PY  - 2013
UR  - http://rimsi.imsi.bg.ac.rs/handle/123456789/2788
AB  - Правилником о школском простору из 1990. године предвиђено је да се настава хемије одвија у кабинет-лабораторији, тј. у посебно опремљеном простору којег чини радна и припремна просторија. Циљ истраживање, чији су резултати дати у овом раду, био је да се испита да ли београдске гимназије испуњавају  наведену норму. Важност оваквог истраживања произилази из чињенице да је одговарајући простор неопходан чинилац квалитетне средине за учење. Од 22 гимназије, колико их је у оквиру београдске школске управе, 19 гимназија је учествовало у истраживању. Закључак је да услови значајно варирају од гимназије до гимназије, при чему известан  број гимназија не испуњава критеријуме у погледу простора предвиђене Правилником. Поред приказа резултата о просторним капацитетима радних и припремних просторија за реализацију наставе хемије у београдским гимназијама, у раду је такође дат и кратак историјат доношења номратива о школском простору.
PB  - Beograd : Savez pedagoških društava Jugoslavije
T2  - Pedagogija
T1  - Prikaz prostora za nastavu hemije u beogradskim gimnazijama
EP  - 230
IS  - 2
SP  - 221
VL  - 68
UR  - https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rimsi_2788
ER  - 
@article{
author = "Matijašević, Igor and Stojiljković, Danica and Korolija, Jasminka",
year = "2013",
abstract = "Правилником о школском простору из 1990. године предвиђено је да се настава хемије одвија у кабинет-лабораторији, тј. у посебно опремљеном простору којег чини радна и припремна просторија. Циљ истраживање, чији су резултати дати у овом раду, био је да се испита да ли београдске гимназије испуњавају  наведену норму. Важност оваквог истраживања произилази из чињенице да је одговарајући простор неопходан чинилац квалитетне средине за учење. Од 22 гимназије, колико их је у оквиру београдске школске управе, 19 гимназија је учествовало у истраживању. Закључак је да услови значајно варирају од гимназије до гимназије, при чему известан  број гимназија не испуњава критеријуме у погледу простора предвиђене Правилником. Поред приказа резултата о просторним капацитетима радних и припремних просторија за реализацију наставе хемије у београдским гимназијама, у раду је такође дат и кратак историјат доношења номратива о школском простору.",
publisher = "Beograd : Savez pedagoških društava Jugoslavije",
journal = "Pedagogija",
title = "Prikaz prostora za nastavu hemije u beogradskim gimnazijama",
pages = "230-221",
number = "2",
volume = "68",
url = "https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rimsi_2788"
}
Matijašević, I., Stojiljković, D.,& Korolija, J.. (2013). Prikaz prostora za nastavu hemije u beogradskim gimnazijama. in Pedagogija
Beograd : Savez pedagoških društava Jugoslavije., 68(2), 221-230.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rimsi_2788
Matijašević I, Stojiljković D, Korolija J. Prikaz prostora za nastavu hemije u beogradskim gimnazijama. in Pedagogija. 2013;68(2):221-230.
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rimsi_2788 .
Matijašević, Igor, Stojiljković, Danica, Korolija, Jasminka, "Prikaz prostora za nastavu hemije u beogradskim gimnazijama" in Pedagogija, 68, no. 2 (2013):221-230,
https://hdl.handle.net/21.15107/rcub_rimsi_2788 .